zaterdag 15 juni 2013

Kinderen aan tafel.

Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik van kinderen vind. Soms komen ze heel schattig over en hoor ik in de verte mijn eigen eierstokken rammelen. Gelukkig laten kinderen ook snel hun ware aard zien (janken, schreeuwen, schijten, spugen, trekken, bijten, schoppen... enfin je kent het wel) en is het weer stil in mijn buik.
Kinderen in combinatie met uit eten gaan? Dat is pas feest.


Als ouders hun kinderen mee willen nemen naar een restaurant is dat natuurlijk prima. Er zijn zelfs hele familie-restaurants met indoor speeltuin en een ballenbak en alles wat een kinderhart begeert. Tot op heden zijn kinderen ook welkom in "gewone" restaurant. Grote mensen restaurants. Oké oké, natuurlijk mag dat maar laten we niet vergeten dat het kinderen zijn!

Vroeger als mijn zus en ik met onze ouders mee uit eten mochten ging er een heel ritueel aan vooraf. Onze haartjes mooi in een staartje, vaak ook (zoals iedere dag, bedankt mama) in hetzelfde schattige jurkje, parfummetje op. Al deze voorbereiding om vervolgens in het restaurant helemaal los te gaan op de kleurplaat. Wat was dat fijn, al die kleurplaten. Als mijn ouders ze allemaal hadden bewaard denk ik dat we er een fort van konden bouwen. Het is volgensmij op één keer na altijd goed gegaan als mijn ouders met ons uit eten gingen. Die ene keer hebben mijn zus en ik dan ook moeten bezuren door de rekening van ons zakgeld te betalen (we kregen denk ik één gulden per week). Dat zijn harde lessen.

Tegenwoordig kunnen er nog steeds zoete kindertjes aan tafel zitten, met een kleurplaat of waarschijnlijk tegenwoordig een iPad. Maar af en toe komen er ook ouders die niet zo goed met hun eigen kinderen kunnen omgaan. En dan zit je daar, je doet een poging tot genieten van je eten waar je je zo op had verheugd, met op de achtergrond gekrijs van een kind en een moeder.

Blijf op de stoel. Nee, blijf zitten! Ik tel tot 3! 1... 2... BLIJF ZITTEN. En nu je frietjes opeten anders krijg je geen toetje.

Het kind hobbelt door het restaurant, het nog half volle bord met frietjes wordt ingeruild voor een mega ijscoupe met dubbele dot slagroom en chocoladesaus.
Er gaat hier iets mis...

1 opmerking:

  1. Haha ik kan me nog wel herinneren dat ik zon restaurant leuk vond omdat je inderdaad een kleurplaat kreeg tijdens het wachten en bij je toetje speelgoed xd

    BeantwoordenVerwijderen