dinsdag 4 juni 2013

As a waitress: Grote groepen

Normaal gesproken komen mensen in kleine groepjes samen naar het restaurant toe. Maar soms hebben mensen het idee dat het hartstikke gezellig is om met een grotere groep te komen. Een stuk of 15, of 20 mensen die dan tegelijk willen eten en drinken en samenzijn. Natuurlijk is dat ook heel erg leuk, voor die mensen die dan aan tafel zitten. Maar wanneer er een grotere groep komt eten weet ik nooit wat ik kan verwachten.


Er zijn verschillende soorten groepen maar er zijn altijd dezelfde problemen waar je als serveerster op stuit. Zo is er bijvoorbeeld altijd het gevech om te zorgen dat er een slimme menukeuze wordt gemaakt. In een tapasbar kun je dus kiezen uit heel erg veel verschillende kleine dingen maar alles moet natuurlijk op tijd op tafel staan. Waarschijnlijk klinkt het dan ook voor iedereen logisch dat het eigenlijk slimmer is om niet te veel verschillende items te bestellen, maar gewoon een paar uitkiezen en hier dan voldoende van op tafel laten zetten. 

Ook wanneer dit aan tafel wordt verteld knikt iedereen alsof ze snappen wat ik bedoel. Ze snappen écht wel wat ik bedoel en ze weten ook wel dat het beter is om het zo te doen als hoe ik zeg dat ze het moeten doen. Wie heeft er nou meer verstand van? Maar soms wint het verstand het niet. Het gezelschap is eigenwijs. En moet langer wachten op het eten, omdat zij ervoor hebben gekozen om allemaal gewoon iets anders te bestellen wat dan natuurlijk wel allemaal tegelijk op tafel moet staan. Dan moeten ze natuurlijk wel tegen de persoon gaan klagen die hen had geadviseerd om het anders aan te pakken. En daar kunnen we dan niks aan doen.

Tijdens het eten moet er natuurlijk ook nog gedronken worden. En ook hier is het natuurlijk zo dat iedereen iets anders wil hebben. Dat maakt qua tijd niet zo heel erg veel uit. Maar mensen vergeten vaak dan ook wat ze hebben besteld, of ze doen alsof ze het zijn vergeten om de bediening te pesten. 
Sta ik dan, met een groot dienblad vol met glazen en flesjes. "Wie had er cola light?" is dan een vraag die je minimaal drie keer bijna moet schreeuwen voordat er een kleine kans onstaat dat er (altijd precies aan de andere kant van de tafel) een reactie komt. Het duurt minimaal een kwartier voordat je alle drankjes bij de juiste persoon hebt neergezet omdat niemand reageert wanneer zijn of haar drankje wordt omgeroepen. 

Met enige opluchting sta je dan op het punt om terug te lopen naar de bar, met een groot dienblad ditmaal gevuld met de lege glazen en flesjes die op de tafel stonden. 
"Mevrouw, mag ik trouwens ook nog wat drinken?" 
.......

De avond wordt afgesloten met het betalen van de rekening. Volgensmij heeft het gezelschap nog geen zin om te gaan want ook dit is weer een groot obstakel wat moet worden overwonnen. Gaan we het allemaal samen afrekenen, of iedereen apart? Iedereen apart is natuurlijk wel het handigst want dan betaalt niemand te veel. Maar ik heb een drankje minder gehad dan de rest, wordt dat dan wel goed verrekend? 
Het duurt dus al even voordat er überhaupt is uitgevogeld wie wat gaat betalen. Gelukkig hoef ik me als serveerster daar niet mee bezig te houden. Maar dan moet het geld nog bij de juiste persoon terecht komen, bij mij of mijn collega's. 

Één voor één, of in kleine groepjes, komen leden van het gezelschap naar de bar waar de kassa en de pinautomaat staan. En één voor één wordt er afgerekend. Want dan is natuurlijk het handigst. En helemaal niet inefficient. En het duurt ook helemaal niet lang op deze manier. 

Maar dat maakt ook niet uit want het is natuurlijk hartstikke gezellig. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten