donderdag 13 juni 2013

Gezond

Tsja, wat een woord. Gezond. Gadverdamme. Er komen in mijn hoofd meteen associaties met konijnenvoer, veganisten en het oerdieet. Want dat zou allemaal gezond zijn. Mensen die gezond eten doen dit niet alleen maar om gezond te zijn. Gezond eten (en gezond leven) is een "lifestyle", de echte die-hard kunnen niet ophouden met praten over hoe gezond hun minimaaltje van gisteravond wel niet was en hoe ze de rest van de dag kunnen teren op 2 appels en een cracker.

Okee dat is ook niet echt gezond. Maar wat dan wel? Ben je "gezond" bezig als je geen chips of snoep meer eet? Of als je stopt met alcohol drinken, of de rest van je dagen alleen maar groente en fruit gaat eten?
Een momentje om hier over na te denken.

Natuurlijk is het goed om geen chips of snoep meer te eten. Ik wil ook graag gezond eten. Ik heb mijn dieet waarin ik zorg dat ik alle nodige voedingsstoffen binnen krijg maar af en toe kan ik het niet laten: de vette chips of zoete m&m's zijn binnen handbereik en voor ik het weet verdwenen in mijn mond. Is dat dan ongezond, af en toe een beetje zondigen? Ja, dat is het. Het zijn onnodige voedingsstoffen maar oh zo lekker. Om mezelf hier nooit meer mee te verwennen, dat zou ook niet goed zijn.
Zolang ik niet iedere dag een zak leeg vreet maar me beperk tot af en toe een klein handje, wat is daar dan zo slecht aan?

Of aan de bar zitten en een spa blauw bestellen. Ja dáág. Of een shotje cola light. Yuk.

Maar er zijn altijd de perfecte gezondelingen. De mensen die het wél kunnen laten en wél doen aan geheelonthouding van alles wat slecht is voor het lijf. Het is niet dat ik een probleem heb met mensen die aan de bar zitten en een spa blauw bestellen, of mensen die alleen maar groente en fruit eten (niet dat dat gezond is, maar you get the point).
Waar ik wél een probleem mee heb zijn mensen uit bovengenoemde categorie die er mee te koop willen lopen dat ze zo goed bezig zijn. Die niet alleen een spa blauw bestellen in de kroeg, maar eerst ook goed kijken of mensen dat wel zien, het zo hard zeggen dat de halve kroeg het hoort en vervolgens neerbuigend naar de plebs kijken. Vanaf de hoge barkruk, aka de troon van de Waterdrinker. Alsof ik zin heb om geconfronteerd te worden met het feit dat mijn biertje rechtstreeks naar mijn buikje gaat. Bedankt voor het verpesten van mijn avond, Waterdrinkster.

Nee hoor, iedereen die dit kan doen is hartstikke goed bezig. Zolang je mij er maar niet mee lastig valt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten